tisdag, mars 25, 2008

Varför finns inte Dan Hylanders Calypso på CD?


För engelskspråkig musik har nätet och de nya formaten som CD, mp3 m fl betytt otroligt mycket. Plattor som tidigare var svåra eller rent av omöjliga att få tag på går nu alltid att beställa från någonstans i världen.
Men återutgivningen av gammal svensk musik är däremot mycket dålig. Jag förstår att det inte finns någon större ekonomi i att ge ut allt för mycket titlar på ett så litet språk som svenska. Ändå är det förvånande att LP skivor som en gång sålt i mycket stora upplagor inte anses vara lönsamma att ge ut igen
Jag tror det vore en god affärsidé att återutge mer gammal svensk vinyl på CD.
Om inte annat så borde det finnas massor med gubbar och gummor (sådana som jag) som har albumen på LP och som inget hellre vill än att få stoppa in sin gamla platta i en modern och bekväm CD-spelare .
Dan Hylander & Raj Montana Bands "Calypso" är ett av alla dessa album som, mig veterligt, inte inte finns på CD. LP:n var en storsäljare, ändå anser man tydligen att det inte är värt att ge ut albumet på CD
Dan Hylander är en av många etablerade artister som inte återutgivits. Andra exempel är:
Monica Törnell, Hanson de wolfe united,Lasse Tennander, Marie Bergman, Dag Vag,
Gösta Linderholm och Ola Magnell. Jo, jag vet att det finns CD-samlingar med de flesta av dessa artister, men jag nöjer mig inte med det. Jag vill ha orginal albumen!

Inga kommentarer: