lördag, april 28, 2007

Magnus Johanssons berättelse om vad som hände efter att han givit ut fyra album på EMI




Följande text återfinns på samlingsskivan:
”Det bästa av Magnus Johansson"



”…kände väl att det var läge för något annat. …Köpte en gammal träskorv från 1924 och fick genom diverse lock och pock med mig familjen - barnen är numera tre till antalet , frun är fortfarande L i - ut på vad som var menat som en halvårs semestertripp, dock drabbades vi av akut pengabrist i Medelhavet
… Lite senare mötte vi två ryssar som erbjöd rundlig betalning för transport av ett dussin lådor (påstods innehålla medicinsk utrustning) till Marocko.
Tullarna klippte oss, ryssarna viftade med diplomat pass och försvann snabbare än du kan säga Magnitogorsk medan vi kastades i djupaste källarhålan. Vad som egentligen var på gång fattade jag aldrig, bara att lådorna antagligen innehöll svensktillverkade granatgevär och att Anna Lindh var nere och fick loss mig.
- Håll dig borta ett par år, sa hon strängt och lät en check slinka ner i mina shorts
- Okej,sa jag, löste in checken och seglade vidare
Och så småningom hamnade vi alltså på Jamaica. Jag hyr ut båten till turister om dagarna, om kvällarna sitter vi i vår trädgård och spelar mahjong och dricker rom och lyssnar på havet och berusas av atmosfären…”

2 kommentarer:

Ola sa...

Någonstans längst in i de mörkaste gömmorna av mitt minne vill jag minnas att jag läste i någon tidning att en känd svensk [artist, idrottsman etc. - den detaljen har fallit bort helt] åkt fast för något sådant för rätt många år sedan nu. Hade dock aldrig trott att det var han - han verkade ju ganska helylle.

Drake sa...

Spännande! Då är det kanske sant i alla fall. Trodde nog att det bara var en ljugarhistoria